Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Wat staat er in verkiezingsprogramma's over klimaat?

  •  
06-11-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2064 keer bekeken
  •  
Klimaat2_BNNVARA_SD23_YOUTUBE_THUMBNAIL_16x9_TEMPLATE

Wat staat er in verkiezingsprogramma's over klimaat?

© BNNVARA

Klimaat, gelijkheid, werk, onderwijs, gezondheid en wonen: het zijn de belangrijkste onderwerpen tijdens de verkiezingen, volgens jongeren. Wat zeggen de grootste partijen over klimaat?

*Niet iedere partij heeft op elk punt iets in het verkiezingsprogramma staan.

Vliegen

In plaats van een korte afstandsvlucht wordt er gewerkt aan goede internationale bus- en treinverbindingen. Verder moet de luchtvaart zo snel mogelijk innoveren om schoner te worden.
Er komt btw en accijns op kerosine. En er wordt gewerkt aan een Europees spoornet, zodat korteafstandsvluchten onnodig worden.
Belasting op kerosine wordt binnen Europa geregeld. Privéjets moeten wel vliegbelasting aan Nederland gaan betalen. Schiphol krimpt en nachtvluchten zijn verleden tijd. De luchtvaart moet duurzamer en stiller.
Meer met de trein, minder met het vliegtuig. Vliegbelasting gaat de lucht in. Het vliegtuig mag alleen gepakt worden als het echt niet anders kan.
Vliegen op korte afstand wordt duurder. Ook de vliegbelasting gaat omhoog. Het openbaar vervoer wordt de goedkopere optie.
De vliegtaks moet worden afgeschaft. Tegelijkertijd wordt er geïnvesteerd in het verduurzamen van de sector.
De vliegbelasting moet worden afgeschaft. In de Noordzee moet een extra vliegbasis worden aangelegd.
Eerst treinen, dan vliegen. Er wordt een vliegbelasting ingevoerd. Hoe meer je vliegt, hoe meer je betaalt.
We moeten investeringen stimuleren die ervoor zorgen dat vliegen minder negatieve gevolgen heeft voor het klimaat. In Groningen gaan we bijvoorbeeld kijken of waterstofluchtvaart een oplossing is. De vliegbelasting moet eruit.
Er moet btw op vliegtickets, accijns op kerosine en een afstandsafhankelijke vliegbelasting komen. Innovaties op het gebied van waterstof en elektrisch vliegen worden gestimuleerd.
Minder vliegen, meer treinen. De luchtvaart in Nederland krimpt én wordt duurder door een vliegtaks. Hoe vaker je vliegt, hoe meer je betaalt.
Nederlanders moeten betaalbaar kunnen vliegen op onze eigen luchthavens. De vliegtaks wordt daarom afgeschaft.
De vliegtaks voor veelvliegers wordt verhoogd. Vliegreizen over korte afstanden mogen niet goedkoper zijn dan reizen per trein.
Fossiele korteafstandsvluchten worden geschrapt en privéjets worden verboden. De vliegbelasting gaat omhoog. En er wordt geïnvesteerd in duurzaam vliegen.
Er gaat schoner gevlogen worden. Door ruimte te geven aan innovaties, zal vliegen uiteindelijk een stuk duurzamer worden.

Meer lezen uit de verkiezingsprogramma's?

Opwarming van de aarde

Als samenleving moeten wij gebruik kunnen maken van betaalbare én duurzame energie. Volgens de BBB heeft dát de grootste impact op de opwarming van de aarde. Het bijbouwen van nieuwe kerncentrales hoort daar dus ook bij.
Er wordt per direct een klimaatcrisis uitgeroepen. In 2025 moet de uitstoot van broeikasgassen 75 procent lager zijn dan in 1990. In 2030 stoten we niks meer uit.
Voor een duurzame toekomst moeten kleine kerncentrales worden gebouwd. Ook wil het CDA groene industriepolitiek invoeren. Met de grootste vervuilende bedrijven worden dan afspraken gemaakt. En subsidies moeten stimuleren om groenere keuzes te maken.
D66 wil de aarde schoon en leefbaar achterlaten voor toekomstige generaties. Daarom moet de strijd tegen klimaatverandering versneld worden. 
De opwarming van de aarde kan niet langer genegeerd worden, daarom moet er een energietransitie komen. Het aandeel duurzame energie gaat naar veertig procent in 2030. In 2050 zijn we klimaatneutraal.
Klimaatbeleid, stikstofbeleid en duurzaamheid? Dat bestaat bij Forum voor Democratie niet. De kolencentrales worden weer geopend, in Groningen wordt weer naar gas geboord en er moeten twee nieuwe kernreactoren komen.
In 2030 hebben we onze CO2-uitstoot met 65 procent verminderd. In 2040 zijn we klimaatneutraal. De aarde moet leefbaar blijven voor ons, maar ook voor de generaties die nog gaan komen.
Voor een schoner milieu moeten aanpassingen gedaan worden in ons energiegebruik. Door voor honderd procent voor kernenergie te kiezen bijvoorbeeld. JA21 noemt zichzelf liefkozend ‘de kernenergiepartij bij uitstek’.
De opwarming van de aarde moet beperkt worden tot 1,5 graden Celsius. In 2030 zijn we helemaal klimaatneutraal. Met een nieuwe Burgerraad worden inwoners ook betrokken bij het klimaat.
De Klimaatwet, het Klimaatakkoord en andere klimaatmaatregelen gaan direct door de shredder. Dat is alleen maar geldverspilling.
De opwarming van de aarde moeten we tegengaan met beleid dat rechtvaardig is. Daarvoor worden subsidies aan fossiele energiebedrijven zo snel mogelijk stil gezet. Er komt een CO2-heffing voor vervuilende bedrijven, de energiebelasting gaat omhoog voor grootgebruikers en omlaag voor huishoudens en het mkb.
De meest vervuilende fabrieken moeten hun deuren sluiten. Ze mogen weer openen als ze duurzaam zijn. In 2040 moet Nederland klimaatneutraal zijn.
De VVD wil hard tegen klimaatverandering optreden, zowel landelijk als in de EU. In 2050 heeft Nederland een CO2-redcutie van 100 procent gehaald. Net zoals dat is afgesproken in de Klimaatwet.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer wordt geheel gratis. En vanaf 2030 volledig elektrisch.
Net als in onze buurlanden, moet ons openbaar vervoer voor iedereen betaalbaar blijven. Daarvoor wordt veel geld uitgetrokken.
Voor specifieke producten moet de btw verlaagd worden naar nul procent. Daar is het openbaar vervoer er één van, wat tickets voor de trein en bus ook meteen een stuk goedkoper maakt. Spitstarieven, overstaptarieven en andere extra kosten verdwijnen.
Het OV wordt goedkoper en voor bepaalde groepen zelfs gratis. Denk aan lage- en middeninkomens bijvoorbeeld.
Met een nieuw klimaatticket kun je voor een vast bedrag elke maand onbeperkt met de trein reizen. Zo wordt het openbaar vervoer toegankelijker.
De spitsheffing in het openbaar vervoer wordt verboden. Het ov moet betaalbaar zijn voor iedereen.
Met een Klimaatticket kun je voor 49 euro per maand onbeperkt reizen. Voor mensen met een laag inkomen wordt geëxperimenteerd met gratis OV.
De spitsheffing is verleden tijd. Er moet geld vrijgemaakt worden om het openbaar vervoer beter te maken, vooral in de landelijke gebieden.
Reizen in de spits moet aantrekkelijker worden gemaakt, dus de spitsheffing moet eruit. Er moet een ticket worden opgezet waarmee je voor een bepaald bedrag per maand onbeperkt door het heel land kan reizen.
Het openbaar vervoer moet betaalbaar en veilig zijn. In spitsuren moeten er voldoende treinen en zitplaatsen beschikbaar zijn.
De btw op openbaar vervoer wordt geschrapt. En zo wordt het ov automatisch goedkoper.
Het ov moet betaalbaar blijven. Al die verschillende tarieven mogen reizigers niet zomaar op kosten jagen.

Vervuiler betaalt

De vervuiler betaalt meer belasting en draaien op voor andere kosten. Het reinigen van het grondwater of gezondheidskosten van omwonenden bijvoorbeeld. Ook automobilisten gaan meer betalen voor het gebruik van hun auto.
De vervuiler betaalt de rekening. Het grote bedrijfsleven dus. De burger moet vooral tegemoetgekomen worden.
De vervuiler gaat meer betalen. Voor het gebruik van fossiele brandstoffen, bijvoorbeeld.
Het ‘de vervuiler betaalt-principe’ wordt breder toegepast in de vorm van belastingen, accijns en andere prijsverhogingen.
Fossiele subsidies worden afgeschaft. De belasting op CO2 wordt verhoogd. Voor alle broeigassen en sectoren wordt betaald.
Subsidies voor fossiele brandstoffen worden stilgezet. Vervuilende bedrijven moeten een CO2-heffing gaan betalen. De energiebelasting van grootgebruikers gaat omhoog.
De vervuilers gaan meer betalen. Belastingen en accijns gaan omhoog en de subsidie voor fossiele brandstof verdwijnt.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!

Gerelateerd

Meer over dit onderwerp

BNNVARA LogoWij zijn voor