Voorbeeld van een (Tesla-)thuisbatterij
© Dennis Schroeder (National Renewable Energy Lab), via Flickr
Telefonische verkoop is één van de meest vervelende moderne verschijnselen, vooral omdat bellers regelmatig oneerlijk en misleidend te werk gaan om jou dure contracten of producten aan te smeren. In het geval van thuisbatterijen is dat niet anders, zo waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Energiecontracten, internetabonnementen en nu ook de thuisbatterij. Verkopers en leveranciers van dergelijke producten zetten vaak een callcenter in om mensen ongevraagd telefonisch lastig te vallen. Werknemers die zich over de schaamte heen weten te zetten en daadwerkelijk bij zo'n bedrijf willen werken, krijgen een belscript en een lijst met telefoonnummers en moeten vooral zo veel mogelijk deals sluiten. Het belang van de klant is daarin niet zelden van ondergeschikt belang, en een leugentje om bestwil is wat de leiding betreft uiteraard geoorloofd. Alles om maar zo veel mogelijk mensen een contract aan te smeren.
Goed, we permitteren ons enig gevoel voor theatrale overdrijving, want bovenstaande is een lichtelijk karikaturale beschrijving van wat bekend staat als cold calling. Dat is het verschijnsel dat mensen ongevraagd telefonisch worden benaderd met allerlei verkooppraatjes.
Toch is het niet helemaal uit de lucht gegrepen. Er was ooit het Bel-me-niet Register, maar dat bleek onvoldoende effectief om consumenten te beschermen tegen ongewenste telefoontjes. Na diverse misstanden is er van overheidswege besloten om in te grijpen, en wel door het verschijnsel an sich in hoofdlijnen te verbieden.
Tegenwoordig geldt als uitgangspunt dat bedrijven consumenten niet ongevraagd mogen bellen om producten of diensten aan te bieden. Dat mag alléén als zij klant zijn of toestemming hebben gegeven. Alle goede bedoelingen ten spijt zijn er uiteraard nog steeds cowboys actief die de regels aan hun laars lappen.
Daarvan is momenteel sprake in het geval van telefonische verkoop van thuisbatterijen, zo waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt. En dat heeft alles te maken met een stijgende interesse in thuisbatterijen.
Menig huishouden overweegt de aanschaf van een thuisbatterij om bijvoorbeeld opgewekte zonnestroom op te kunnen slaan voor later gebruik, zeker nu duidelijk is dat energieleveranciers vrijwel geen vergoeding meer bieden voor zonnestroom die aan het net teruggeleverd wordt. Maar, zo waarschuwt de ACM: "Thuisbatterijen zijn ingewikkelde producten die je niet via een ongevraagd telefoontje moet aanschaffen."
De waakhond is het afgelopen half jaar overspoeld met meldingen van honderden consumenten die te maken kregen met malafide telefonische verkoop van thuisbatterijen. Het aantal meldingen was dermate omvangrijk dat de ACM een onderzoek heeft ingesteld naar de gang van zaken.
De malafide verkopers maken volgens de ACM gebruik van verschillende bedrijfsnamen en doen zich in sommige gevallen zelfs voor als medewerkers van bestaande energiemaatschappijen. Voor veel klanten is het niet – of niet voldoende – duidelijk door welke partij ze precies worden gebeld.
Wat verder opvalt, is dat de bellers zeer opdringerig en dwingend te werk gaan. Klanten worden aangespoord om meteen online een handtekening te zetten. Dit alles gebeurt onder misleidende voorwendselen: klanten denken in eerste instantie te tekenen voor een vrijblijvende offerte of voor het maken van een afspraak, maar zitten ineens vast aan een koopovereenkomst voor een thuisbatterij.
Dat gaat bovendien om serieus geld. Bedragen van tienduizenden euro's zijn geen uitzondering, en voor dit soort bedragen moeten gedupeerde klanten vaak een lening aangaan.
De ACM adviseert mensen die de aanschaf van een thuisbatterij serieus overwegen om zelf goed onderzoek te doen en verschillende typen en modellen goed met elkaar te vergelijken. Een ongevraagd telefoontje is niet de manier, benadrukt de ACM.
Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: "Omdat we veel meldingen krijgen over malafide verkoop van thuisbatterijen willen we mensen hier graag voor waarschuwen. Als je ongevraagd wordt gebeld over de aanschaf van een thuisbatterij is het natuurlijk het makkelijkste om het gesprek direct te beëindigen en op te hangen."
Leijten vervolgt: "Ga je toch het gesprek aan? Dan is het verstandig het gesprek op te nemen met je mobiele telefoon. Zo leg je duidelijk voor jezelf vast wat er is besproken."
Je moet overigens wél aangeven dat je het telefoongesprek opneemt, geeft de ACM aan. Dit mag door de verkoper niet worden geweigerd, maar de verkoper kan er wel voor kiezen om het gesprek te beëindigen. En dan weet je eigenlijk al genoeg.
Bij telefonische verkoop of verkoop aan de deur kunnen consumenten het contract altijd binnen 14 dagen gratis ontbinden.
Als consumenten tijdens het verkoopgesprek niet goed gewezen zijn op deze wettelijke bedenktijd is die bedenktijd één jaar, maar om dat aan te tonen, helpt het als je een opname maakt van het telefoongesprek.
Consumenten die tijdens het verkoopgesprek zijn misleid, bijvoorbeeld omdat ze foute of niet volledige informatie kregen, kunnen hun contract vernietigen. Daarmee maken zij het contract ongedaan, alsof het niet heeft bestaan.
Op de ConsuWijzer van de ACM vind je een aantal voorbeeldbrieven die je kunt gebruiken om een overeenkomst te ontbinden die op misleidende gronden tot stand is gekomen.
Bron: ACM
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!