Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Betaalpakket wordt steeds duurder: banken verhogen tarieven

  •  
26-02-2025
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
5781 keer bekeken
  •  
bankpas_pinnen_1127

Een betaalpakket bij een gemiddelde bank wordt duurder en duurder. Met name klanten van ASN Bank, SNS en RegioBank (onderdeel van de Volksbank) moeten naar verhouding fors meer betalen voor een betaalpakket. De Telegraaf meldt dat uit onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat klanten van deze drie banken de afgelopen twaalf maanden maar liefst 17 procent meer zijn gaan betalen.

Wél is deze stijging in zekere zin relatief, want ondanks de procentueel forse prijsverhoging bieden ASN, SNS en RegioBank vrij voordelige betaalpakketten in vergelijking met andere banken. Een doorsnee klant bankiert er al voor ongeveer 40 euro per jaar.

Vooral creditcards duurder

Het hebben van een creditcard wordt met name een prijzige aangelegenheid. Klanten van SNS betalen nu 35 euro per jaar voor een creditcard, een stijging van 46 procent.

Ook hebben ASN, SNS en RegioBank de rente verhoogd op rood staan: een negatief saldo kost je dus meer geld dan voorheen.

ING verhoogt de tarieven vaker dan één keer per jaar

De Consumentenbond meldt verder nog dat ING een opmerkelijke wijziging heeft doorgevoerd. Normaal gesproken verhogen banken één keer per jaar de tarieven. Maar in de voorwaarden van ING staat sinds kort dat ze dat twee keer per jaar mogen doen.

In maart 2024 kregen klanten van ING een gemiddelde prijsstijging van 8 procent voor hun kiezen. Vorige maand werden de tarieven nogmaals verhoogd met 4,5 procent.

De banken Knab en Triodos zijn de enige twee banken die sinds april 2024 geen verhoging van de tarieven hebben doorgevoerd.

Kosten in vijf jaar ruim verdubbeld

Vorig jaar rond deze tijd maakte de Consumentenbond bekend dat banken de tarieven voor betaalpakketten in vijf jaar tijd ongeveer hebben verdubbeld.

Banken stellen dat ze hogere kosten moeten maken om veiligheid van het betaalverkeer te garanderen. Ook investeren zij in de verdere ontwikkeling van betaalapps en andere technologie, claimen ze.

"Meer betalen, maar geen extra service"

Maar leden van de Consumentenbond vinden dat ze geen extra service krijgen in ruil voor de steeds hogere kosten die zij moeten maken om een betaalpakket af te nemen.

Nog een veelgehoord argument: de hoge tarieven voor betaalpakketten staan niet in verhouding tot lage spaarrente die banken hanteren.

De Consumentenbond is het met de leden eens en vindt dat banken meer moeten doen om betaalpakketten betaalbaar te houden: "Het betaalbaar houden is immers ook een onderdeel van de toegankelijkheid van het betalingsverkeer."

Lees ook

Bron: De Telegraaf

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor