Chips van Lay's komt ineens in nieuwe kartonnen dozen, heb jij ze al gezien?
© Kassa
Ophef in snackland: chipsmerk Lay's biedt chips van in ieder geval de Bugles, Doritos en Lay's Max voortaan ook aan in kartonnen dozen met de naam 'Snackbox'. De nieuwe verpakkingen zijn duurzamer, komen met een hersluitbare deksel en ze zijn beter te recyclen, maar het lijkt vooral een sterk staaltje krimpflatie. De chips worden er namelijk véél duurder van.
Volgens producent PepsiCo is de nieuwe vermapping van "recyclebaar materiaal op papierbasis, dat gemakkelijk in de papierbak kan worden weggegooid". Daarmee is het in ieder geval duurzamer dan chipszakken, die notoir lastig te recyclen zijn.
Maar dat heeft wél gevolgen voor de prijs, en flink ook. Laten we bij wijze van voorbeeld eens kijken naar de verschillende verpakkingen van Lay's Max Paprika én natuurlijk naar het prijsverschil tussen de verschillende verpakkingen.
Deze variant chips is momenteel bij Albert Heijn te koop in de volgende verpakkingen:
Het prijsverschil valt niet direct op, want de prijs van de nieuwe kartonnen 'Snackbox' is gelijk aan die van de reguliere chipszak. In de nieuwe verpakking zit echter wél een stuk minder chips. Koop je Lay's Max Paprika in de nieuwe Snackbox? Dan betaal je naar verhouding 48 procent meer dan wanneer je de normale zak koopt.
En kijken we naar het verschil in prijs ten opzichte van de voordeelverpakking, dan wordt het verschil nóg groter. In dat geval gaat het om een prijsverschil van bijna 76 (!) procent. En dat terwijl in alle soorten verpakkingen exact dezelfde chips zitten.
In onderstaande filmpje laat 'Snackspert' Eke Bosman zijn licht op de zaak schijnen. "Een klassiek staaltje krimpflatie, dit wordt wel heel duur zo", aldus Bosman.
Bijna iedereen kent het krakende geluid wel van een chipszak. Verpakkingstechnoloog Peter Ragaert (Universiteit van Gent) stelde tegenover het Vlaamse VRT NWS dat het gekluid van de zak onderdeel is van de beleving.
Het krakende materiaal van een zak chips vervult in dat opzicht dus een functie. De chips moeten krokant blijven én moeten hun smaak behouden. Chipszakken worden gemaakt van plastic van polypropyleen. Dat materiaal zorgt ervoor dat er geen vocht door de verpakking kan dringen. Zo blijven de chips zo lang mogelijk krokant. Wél knispert het materiaal en dat is het kenmerkende geluid dat mensen associëren met chipszakken.
In deze verpakkingen wordt bovendien stikstof geblazen. Dat houdt de smaak langdurig goed. Om de stikstof in de zak te houden, moet een laagje aluminium op het polypropyleen worden aangebracht. En ook dat maakt geluid.
Producent PepsiCo heeft de nieuwe verpakking nergens aangekondigd en heeft klanten niet vooraf geïnformeerd. Veel chipsliefhebbers zijn dan ook onaangenaam verrast: niet alleen vanwege de prijs, maar ook omdat zo'n kartonnen verpakking meer ruimte inneemt in de prullenbak.
Dat doet een beetje denken aan toen PepsiCo eind 2023 besloot om het zoutgehalte van de chips in één keer met 25 procent te verlagen. Dat leidde destijds tot veel klachten van klanten die vonden dat de smaak erop achteruit is gegaan.
Zowel RTL Nieuws als AD.nl hebben geprobeerd om met PepsiCo in contact te treden. Ze wilden het bedrijf een aantal vragen stellen, onder meer over de beweegredenen achter de nieuwe verpakkingen en natuurlijk waarom de chips zo ontzettend veel duurder worden in zo'n doosje. PepsiCo heeft niet gereageerd.
Volgens de Volkskrant heeft PepsiCo inmiddels echter bevestigd dat ook de gebruikelijke zakken gewoon beschikbaar blijven. De duurdere Snackbox-varianten komen dus naast de bekende zakken in de schappen te staan. PepsiCo hoopt dat consumenten "de verschillende opties die wij aanbieden en de voordelen van deze nieuwe verpakking zullen waarderen".
Lay's Max Paprika Value Pack (275 gram): kiloprijs 10,87 euro | Peildatum 30-05-2025
© Albert Heijn (AH.nl)
Lay's Max Paprika Snackbox (125 gram): kiloprijs 19,12 euro | Peildatum 30-05-2025
© Albert Heijn (AH.nl)
Bron: AD.nl, RTL Nieuws, de Volkskrant
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!