Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Onofficiële OV-chipkaartwebsites die gebruikers op kosten jagen mogelijk voor de rechter

  •  
04-10-2025
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
173 keer bekeken
  •  
pb_ovchipkaart_1280px

In consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) maakte Rover vanavond bekend juridische stappen voor te bereiden tegen websites die OV-chipkaarten verkopen tegen hoge extra kosten. Via ‘tussenwebsites’ kopen reizigers – vaak onbedoeld – OV-chipkaarten voor tientallen euro’s, terwijl een OV-chipkaart aanvragen via de officiële weg slechts 7,50 euro kost.

Uit onderzoek van Kassa blijkt dat veel reizigers niet doorhebben dat ze niet op de officiële Translink-website terecht zijn gekomen.

Bekijk het fragment uit de uitzending van zaterdag 4 oktober. Dit artikel loopt door na de video.

Zo betaalde Iris Cremers via Persoonlijkreisproduct.nl veel te veel voor een kaart voor haar zoon en kreeg ze haar geld pas terug op voorwaarde dat ze haar aangifte bij de politie introk. Ook reiziger Tommy Edinger betaalde 30 euro meer dan de officiële prijs bij Reisproductaanvragen.nl: “Het gaat mij niet om het geld, maar om het principe.” 

Op Trustpilot scoren sites als Reisproductenaanvragen.nl en Persoonlijkreisproduct.nl extreem laag en er verschijnen regelmatig soortgelijke klachten. Mensen denken op de officiële website van Translink te zijn beland, vragen een OV-chipkaart aan en komen er pas later achter dat ze veel te veel hebben betaald aan zo’n tussenpartij. 

Rover en Translink hebben dergelijke bemiddelingssites vorige week gesommeerd te stoppen met deze praktijken. Mogelijk is een gevolg van deze sommatie dat Mijnreisproduct.nl offline is gegaan en dat Reisproductbestellen.nl de site heeft aangepast. Reisproductbestellen.nl heeft benoemd dat ze de site hebben aangepast zodat het voor bezoekers duidelijker is dat het om een commerciële tussenpersoon gaat.

Persoonlijkreisproduct.nl en Reisproductaanvragen.nl zijn vlak voor de uitzending van Kassa offline gegaan.

Dagvaarding

Rover en Translink gaan de sites die online blijven staan voor de rechter dagen als overleg niets oplevert. “We willen ervoor zorgen dat dit soort oneerlijke handelspraktijken stoppen en toekomstige misstanden worden vermeden.”

Met deze juridische stappen wil Rover de druk opvoeren en een einde maken aan de praktijken van de bemiddelingssites. 

In de uitzending van Kassa (BNNVARA) op 4 oktober 2025 vertelden gedupeerden hun verhaal en kondigde Rover de mogelijke juridische stappen aan.

Delen:
BNNVARA LogoWij zijn voor