Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Patiënt vaak verrast door zorgnota: "onduidelijk wat wordt vergoed"

  •  
12-06-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
5258 keer bekeken
  •  
zorgkosten 1127 arts medicijnen

Veel patiënten hebben niet goed door dat ze soms zelf opdraaien voor zorgnota's, meldt de Patiëntenfederatie na een peiling onder 12.000 patiënten. De informatie vanuit verzekeraars en zorgaanbieders richting patiënten over welke zorg in welke polis vergoed wordt, schiet tekort, is de conclusie. 

Ruim 1 op de 10 patiënten kreeg de afgelopen drie jaar een rekening voor een behandeling die zelf moesten betalen. De helft wist dat niet vóór de behandeling. Met als gevolg dat ze onverwacht een deel van de rekening zelf moesten betalen, omdat de zorgverzekeraar slechts een percentage van ongecontracteerde zorg betaalt.

"Systeem werkt niet goed"

"Er zijn eindeloos veel voorbeelden hiervan,” zegt Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. “Het is voor veel patiënten een black box om tot de juiste informatie te komen, met soms onverwachte zorgkosten tot gevolg. Dat is niet hoe dit systeem zou moeten werken.”

"Zorgverzekeraars moeten verantwoordelijkheid nemen"

Om deze onbedoelde en onverwachte rekeningen te voorkomen, moet de informatie hierover voor verzekerden veel duidelijker worden. Zowel op het moment dat Nederlanders een geschikte verzekering zoeken, als op het moment dat een zorgtraject van start gaat: “Patiënten moeten het op dit moment bijna helemaal alleen uitzoeken. Zorgaanbieders en zorgverzekeraars moeten hier daarom veel meer verantwoordelijkheid in nemen,” aldus Veldman.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor