Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Recente oplichtingstrucs: identiteitsfraude, babbeltruc en phishing

  •  
11-07-2023
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
40489 keer bekeken
  •  
oplichtingstrucs_20230711

Identiteitsfraude én financiële schade na een onbetrouwbaar aanbod voor werk. Een babbeltruc waarbij oplichters het op de sieraden van senioren hebben gemunt. En tot slot een nepmail van 'MijnOverheid' waarin ze beweren dat jouw rekeningnummer ongeldig is. In dit artikel bespreken we kort een aantal actuele oplichtingstrucs waar momenteel door onder meer de Fraudehelpdesk en de politie voor wordt gewaarschuwd. Hoe herken je ze, en wat moet je vooral (niet) doen? Lees gauw verder.

We beginnen met een oplichtingstruc waar momenteel veel meldingen over binnenkomen. Het begint allemaal met (soms aantrekkelijke) aanbiedingen voor thuiswerk. Wie echter op het aanbod ingaat, loopt een zeer reëel risico om slachtoffer te worden van identiteitsfraude

Identiteitsfraude via onbetrouwbare vacatures

De Fraudehelpdesk meldt dat ze de laatste tijd veel meldingen krijgen over aangeboden vacatures voor thuiswerk. De aard van het werk is verschillend, maar betreft meestal klantenservice-achtige werkzaamheden. 

Gedupeerden kunnen via onbetrouwbare vacatures op vacatureplatforms in contact komen met de oplichters achter deze zwendel, maar ook worden mensen actief benaderd via WhatsApp en Telegram door zogenaamde recruiters met lucratieve, gunstig klinkende aanbiedingen. Voorbeelden van het soort berichten waarmee ze je mogelijk kunnen benaderen, staan in de afbeelding bovenaan dit artikel.

Aan de teksten kun je wellicht aflezen dat het hier niet om geloofwaardige vacatures gaat: zo valt er met thuiswerk dat je op je mobiele telefoon kunt uitvoeren geen salaris van tussen de 300 en de 1000 euro per dag te verdienen. Verder is het ook niet gebruikelijk dat je op deze manier door potentiële werkgevers wordt benaderd. 

Maar volgens de Fraudehelpdesk zijn er tóch mensen voor de bijl gegaan, en met vervelende gevolgen. Wat gaat er zoal mis?

Bankrekeningen geopend of geld kwijt

Wie toch op zo'n aanbod ingaat, krijgt het verzoek om een kopie van het identiteitsbewijs en een scan van de bankpas op te sturen. En daarmee haal je je een hoop ellende op de hals: het maakt je zeer kwetsbaar voor identiteitsfraude.

De Fraudehelpdesk geeft aan dat er in enkele gevallen een bankrekening is geopend met de gegevens van gedupeerden. Deze rekening kan bijvoorbeeld worden misbruikt voor frauduleuze bestellingen of voor het wegsluizen van crimineel verkregen geld. De gevolgen zijn in eerste instantie voor degene wiens gegevens zijn misbruikt: zie maar eens aan te tonen dat jij er in werkelijkheid niks mee te maken had.

In sommige gevallen werd gevraagd om een bedrag van € 0,01 over te maken ter bevestiging van je identiteit. In andere gevallen kregen gedupeerden het verzoek om € 4,95 over te maken voor thuiswerkapparatuur, zoals een laptop, computer of een mobiele telefoon. Ook dat is natuurlijk een merkwaardige gang van zaken.

Piramidespel

Soms was er zelfs sprake van een situatie die je met enige welwillendheid zou kunnen omschrijven als 'werk'. Mensen moesten bijvoorbeeld vakantiebestemmingen recenseren. Het uitgangspunt was dat de vergoeding hoger zou uitvallen naarmate er meer gerecenseerd werd. Maar vervolgens krijgt het één en ander het karakter van een piramidespel: om recensies te kunnen plaatsen, moeten deelnemers éérst zelf een bedrag – soms in cryptovaluta – inleggen. De inzet krijgen gedupeerden vanzelfsprekend niet terug, net zomin als dat er voor de geleverde recensies wordt betaald.

Een variant op bovenstaande scenario is de verwachting dat 'werknemers' producten beoordelen. Daarbij wordt echter gewerkt met onrealistische targets en een boeteclausule-achtige constructie: wie niet aan de doelstelling voldeed en het vereiste minimumaantal producten niet wist te recenseren, moest zélf in de buidel tasten om het bedrijf te 'compenseren'.

Al met al zeer onverstandig om op dit soort aanbiedingen in te gaan. Als jij via sociale media een aanbod krijgt voor werk, dan is het de moeite om je eens goed achter de oren te krabben, al helemaal als je je nergens voor hebt ingeschreven. En als onbekenden jou vragen om (scans van) je bankpas, paspoort en/of identiteitsbewijs, is dat eigenlijk nooit een goed teken.

Babbeltruc: nepagenten zijn uit op sieraden van senioren

De politie Barneveld, Scherpenzeel en Nijkerk deelde onlangs nog een waarschuwing op sociale media. Een nieuwe variant van een babbeltruc doet in die regio namelijk de ronde.

Volgens de politie worden meerdere senioren – vooralsnog in de omgeving Hoevelaken en Nijkerk – telefonisch benaderd door nepagenten. Deze zogenaamde politieagenten komen met het verhaal dat er (inbraak)verdachten zijn aangehouden in de straat en bieden aan om eventuele sieraden van de geschrokken omwonenden 'veilig te stellen'. Kennelijk weten ze min of meer wie ze moeten bellen én waar potentiële slachtoffers wonen, en dat maakt deze telefonische babbeltruc in potentie best geloofwaardig.

Het behoeft geen nadere toelichting dat de échte politie niet op deze manier te werk gaat. En omdat het niet ondenkbaar is dat deze oplichters het werkgebied uitbreiden naar andere delen van Nederland, delen we deze waarschuwing even. Kan nooit kwaad om ouderen in je omgeving er nog eens aan te herinneren.

Phishing namens MijnOverheid: "Rekeningnummer ongeldig"

Ook gaat er een valse mail rond namens MijnOverheid. De zoveelste, inderdaad, maar dit is nét even een iets andere variant dan degenen die we al kennen.

Volgens deze mail heb je een bedrag van ruim 800 euro tegoed, maar kunnen ze dit niet uitbetalen omdat jouw rekeningnummer niet – of niet langer – geldig is. Gelukkig zit er een 'handige' link in de mail die je naar een pagina verwijst waar je jouw bank selecteert en waar je vervolgens even inlogt om je rekeningnummer te bevestigen. Twee minuten werk en ruim 800 euro rijker, dat is toch mooi meegenomen, nietwaar?

In de praktijk valt dat vies tegen. Want inderdaad, je raadt het al: deze mail – en daarmee dus ook de link waar men in de mail naar verwijst – is zo nep als maar kan. Nogmaals: de Belastingdienst of MijnOverheid stuurt nooit mails met links en vraagt nóóit om ergens op te klikken en vervolgens in te loggen, al helemaal niet als dat met inloggegevens voor internetbankieren moet gebeuren.

Zie hieronder een voorbeeld van deze mail.

mijnoverheid_nepmail_20230711

Valse mail van 'MijnOverheid' over een ongeldig bankrekeningnummer

© via de Fraudehelpdesk

Volledige (integrale) tekst uit deze nepmail

Onderwerp: Belangrijk bericht over uw teruggave

Beste ontvanger,

Op Maandag 19 Juni 2023 diende u van ons een bedrag terug te krijgen van €837,98. Dit
bedrag hebben wij 25 Juni overgemaakt. Wij krijgen de terugkoppeling dat uw
rekeningnummer niet of niet meer geldig is. Uw fiscale terugbetaling kan alleen op uw
bankrekening worden bijgeschreven als deze op uw naam staat. Gelieve dit verzoek in te
vullen voor 12/07/23. De aanvraag zal na het bevestigen binnen één week worden
verwerkt.

Mogelijk moet u naar aanleiding van dit bericht actie ondernemen. Lees het daarom op tijd!

Bekijk document (Link)

Met vriendelijke groet,

MijnOverheid

Bron: Fraudehelpdesk, Politie Barneveld

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (8)

ireneemma
ireneemma
12 jul. 2023 - 22:22
De belastingdienst zal je altijd bij de naam noemen. Staat je naam er niet op moeten de alarmbellen afgaan...
agapon1951
agapon1951
12 jul. 2023 - 19:05
Aanvullende opmerking en vraag. Waren vallen banken en verzekeraars onder die zijn niet veel beter. Voorbeelden: Dexia (aandelen oplichting) - IDM (ABN AMRO zustermaatschappij) Groeninvest - Achemea met het zgn belastingvrijsparen - AEGON die om de haverklap met foute produkten de markt op is gekomen - ING die zijn dubieuze belaggingen elders onderbrengt nl bij een zustermaatschappij - belastingsdienst die onterechte beslagleggingen pleegt - Zustermaastchappijen die zgn conrrerende zijn maar in feite oner een enkel hoofdkantoor vallen. Unive die autoverzekeringen bij afgeschreven auto's gewoon laat doorlopen met een all risk - bij kortingen eerst lid moet worden van..... Begravenisverzekringen die niet winstdelende meer zijjn en daardoor steeds minder waard (Reaal Achmea - Zilverkruis) - Zilverkruis die een risico levensverzekeringen aansmeert tegen de zekerheidvraag in - kosten in de rekening brengen waardoor spaargelde verdwijnen in zakken van ......... en zo kan ik nog wel even eindeloos doorgaan. Het lijkt of de economie draait op wat Balelende toen al zei DE VOC mentaliteit ....... uitbuiten stelen en jezelf verrijken ten kostte van anderen. De vraag is of dit allemaal wel normaal is. M.I.Z. is het absurt dat je zowel van de zgn betrouwbare instellingen kunt verwachten ebstolen en bdrogen te worden en daarna door het criminele gaaijus dat ongelofelijk slap aangepakt wordt. Justitie en politie geven te vaak een niet thuis net als het OM.
W. Meijer
W. Meijer
12 jul. 2023 - 18:20
Misschien is het een idee om op alle Nederlandse zenders een boodschap uit te zenden wat gaat over phishing.,nep advertenties, overheids berichten en andere oplichting.
1 Reactie
gewicht
gewicht13 jul. 2023 - 6:15
Vergeefse moeite ,wordt toch niet naar geluisterd en/of gelezen. Er wordt al jaren voor gewaarschuwd.
agapon1951
agapon1951
12 jul. 2023 - 13:06
Pas ook voor dakdekkers, deze weten zich naar binnen te lullen, werd egsteld geen mensen uit het zuiden van het land, werd ontkent, doen vervolgens een aanbod, gaan het dak op (nokvorsten) nadat verteld werd maximaal 80 euro per meter (is mij overigens volkomen onduidelijk waar dit op gebasseerd is) - komt van het dak af - gaat aan het rekenen - i.p.v. 5 meter - 6 meter en ineens is het153 euro per meter - navraag vast bedrag 120 duuuusss zoal 53 euro teveel + 153 vanwege de teveel gerekende meter - vervolgens onder druk gezet - ABN wil niet terugboeken - ING staat met lege handen - politie ........ tja wat die doet is een raadsel, wel duidelijk is dat er NIETS gebeurt. Werd zelfs gezegd dat ze het recht ahdden hun gang te gaan en ondanks dat er srpake is van huisvrede breuk (wilde niemand toelaten van zuiden land) werd gesteld geen huisvredebreuk. Je voelt je echt veilig in dit land en beschermd .......door wie weet niemand. Politie reageerd niet - Om reagaeerd niet - rechetr advokaten onbetaalbaar ........Voor alle duidelijkheid er was geen schriftelijke nog mondelinge overeenkomst en c.f. de wetgeving dus rechtsongeldig. Zo ben ik tientallen keren in het nadeel komen te staan door bovenstaande instanties terwijl als ingegrepen hadden vele zaken voorkomen hadden worden. Het heeft geen enkele zin de put leeg te halen als het kalf al verdronken is.
marleenvanh
marleenvanh
12 jul. 2023 - 12:05
Er zijn nog steeds mensen (veelal ouderen) inderdaad, die zich laten overrompelen, Zeg nooit nooit natuurlijk..... maar ik kan me niet voorstellen dat mijn man (80!) of ik (66) in dit soort lulverhaaltjes zou trappen. De bank of de politie vraagt niet om deze info dan wel doet dit soort dingen niet houd dat altijd in gedachte en wordt u onder tijdsdruk gezet? Zeg dan gewoon: U liegt U bent een oplichter en verbreek de verbinding. Belt men weer terug neem dan niet op.
Scadder
Scadder
12 jul. 2023 - 10:21
Deze had ik recent in mijn mailbox Geachte Heer/Mevr, Uit onze gegevens is gebleken dat u nog geld terugkrijgt van ons. Het bedrag van euro €261,93 krijgt u binnen 15 dagen na aanvraag gestort op uw rekening. Aanvragen Met vriendelijke groet, Belastingdienst
Adeevee
Adeevee
12 jul. 2023 - 9:35
Dat je hier überhaupt intrapt, als jij geld tegoed had was dit al eerder bekend, en zou men dan niet uw naam weten? Hahaha,
Engelse drop
Engelse drop
12 jul. 2023 - 9:30
Dat er nog steeds mensen in trappen. Je krijgt niet alleen een @mail en zeker sms of Whatsapp. Altijd nog een bevestiging via de post.
BNNVARA LogoWij zijn voor