De Fraudehelpdesk waarschuwt voor een toename van meldingen over oplichting door malafide klussers. Het gaat onder meer om onbetrouwbare slotenmakers, elektriciens, rioolontstoppers en ongediertebestrijders. Wat kun je zelf doen om te voorkomen dat je door malafide klusjesmannen wordt opgelicht?
Het fenomeen 'oplichting door malafide klussers' bestaat al jaren, en dat komt doordat mensen er vatbaar voor blijven.
Daar is overigens een begrijpelijke reden voor. Er is bijna altijd van een noodsituatie. Er is een verstopping in het riool, je bent je huissleutel kwijt of de stroom is uitgevallen. Dat wil je uiteraard zo snel mogelijk verhelpen. Omdat er haast bij geboden is, maak je sneller overhaaste beslissingen. En daar maken malafide klussers misbruik van.
Sterker nog, daar maken malafide klussers de laatste tijd steeds vaker misbruik van. Dat constateert de Fraudehelpdesk op basis van een stijging van het aantal meldingen over deze vormen van oplichting.
Mensen die hier slachtoffer van worden, krijgen te maken met onrealistisch hoge bedragen, voor werk dat vaak bovendien niet of slecht is uitgevoerd. Wie weigert te betalen, wordt onder druk gezet om dat alsnog te doen, en zo ontstaan er onaangename of zelfs dreigende situaties.
In het geval van loodgieters, rioolontstoppers, ongediertebestrijders, slotenmakers en elektriciens gaat het meestal als volgt. Deze bedrijven kopen advertentieruimte in bij zoekmachines als Google, en om die reden komen ze hoog – vaak bovenaan – in de zoekresultaten te staan. Ze prijzen zichzelf aan met omschrijvingen als '24 uur per dag beschikbaar' of 'spoedservice', maar ook wordt de naam van bekende, bona fide bedrijven misbruikt.
Wie te maken heeft met een noodsituatie, zoekt in veel gevallen éérst op Google naar het telefoonnummer van een klusser die jou zo snel mogelijk kan helpen. En daar gaat het mis, want oplichters weten zich naar de bovenste resultaten te kopen. In de zoekresultaten kun je overigens wél zien dat het gaat om gesponsorde zoekresultaten, maar in een noodsituatie let je daar natuurlijk niet op.
Eenmaal ter plaatse is het gebruikelijk dat de 'klusser' bewust vaag of onduidelijk blijft over de tarieven. Of er wordt helemaal niet over geld gesproken, of je krijgt een prijslijst te zien die niet wordt toegelicht. In beide gevallen vallen de kosten ontzettend hoog uit: bedragen van duizenden euro's voor een uurtje (pruts)werk zijn helaas niet ongebruikelijk.
Wat ook gebeurt, zijn extreem hoge voorrijkosten, aanvullende kosten voor niet-bestaande 'problemen' of voor het gebruik van extra materiaal. Ook het arbeidsloon – dat bij oplichters altijd verschrikkelijk hoog uitvalt – wordt pas achteraf als aparte kostenpost opgevoerd. Allemaal excuses om zo veel mogelijk geld in rekening te kunnen brengen.
Wie niet betaalt, krijgt niet zelden te maken met intimidatie en een onprettige, dreigende sfeer. En wie wél betaalt, krijgt achteraf nooit meer contact met het betreffende bedrijf.
De klus zelf wordt meestal overigens niet eens uitgevoerd, of de zogenaamde klusjesmannen maken een bestaand probleem erger.
Ook in panieksituaties moet je proberen om helder na te blijven denken en niet zomaar de eerste de beste klusjesman te bellen die je op internet vindt.
Een tip is om vooraf wat telefoonnummers van betrouwbare klusjesmannen op te slaan. Informeer binnen je netwerk naar bedrijven waar familieleden, buren, vrienden of kennissen goede ervaringen mee hebben en bewaar deze contactgegevens.
Lees recensies. Doe dat bij voorkeur op een onafhankelijk platform, want het is helaas gebruikelijk dat malafide klusbedrijven neprecensies plaatsen.
Controleer het bedrijf. Klopt het KvK-nummer? Is het bedrijf gecertificeerd? Et cetera.
Spreek de prijs vóóraf schriftelijk af. Aarzel niet om door te vragen als er sprake is van onduidelijkheden en zet alles zwart op wit. Dan is de kans kleiner dat er achteraf problemen ontstaan.
Betaal achteraf via een factuur als dat tot de mogelijkheden behoort. En laat je niet onder druk zetten om vóóraf te betalen.
Bron: Fraudehelpdesk
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!