Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Veel energiebedrijven sturen eindafrekening te laat naar klant

  •  
02-08-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
8428 keer bekeken
  •  
Energie + slot 1127

Het lukt veel energieleveranciers niet om de jaarafrekening of eindafrekening op tijd naar klanten te sturen. De klant weet zo niet tijdig of hij moet bijbetalen voor de levering van gas en/of elektriciteit of dat hij geld terugkrijgt voor teveel betaalde voorschotten.

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vastgesteld dat ongeveer een op de drie energiebedrijven zijn facturen niet binnen de wettelijke termijn van 6 weken verstuurt na de datum van de verhuizing of na afloop van een jaar.

Tijdig versturen is verplicht

De ACM heeft leveranciers die achterlopen met het versturen van jaar- of eindafrekeningen gewezen op de verplichting om tijdig (binnen 6 weken) een factuur te versturen. Zij moeten aan de ACM over hun achterstanden rapporteren en met een verbeterplan komen om deze zo snel mogelijk weg te werken. Als blijkt dat een leverancier blijvend achterloopt met zijn facturen, kan de ACM handhaven.

'Prijsplafond geen excuus'

Het instellen van het prijsplafond op 1 januari 2023 heeft de facturering voor leveranciers lastiger gemaakt, maar ontslaat leveranciers niet van hun plicht om tijdig de jaar- of eindafrekening te sturen. Inmiddels bestaat het prijsplafond alweer bijna 7 maanden. Leveranciers hebben dus ervaring op kunnen doen. Daarom vindt de ACM het belangrijk dat leveranciers aan de norm van 6 weken voldoen. Eventuele teveel betaalde voorschotten kunnen dan ook snel worden terugbetaald, aldus de toezichthouder.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor