Van de Citroën C3 van febr. 2003 van mijn dochter is kortgeleden de linker voorveer gebroken. Gelukkig tijdens het stilstaan. Je moet er niet aan denken als dit bij 120 gebeurt, want het wiel wordt geblokkeerd omdat Citroën een taps toelopende spiraalveer heeft toegepast, die bij breuk naar beneden springt.
Dat betekende twee nieuwe voorveren, want om risico's te beperken is het dan maar beter om beide veren te vervangen. Kosten €815,- en dan nog met het geluk dat remleidingen niet waren beschadigd. Als je op dit probleem googled kom je er achter dat het een typerend euvel is. Citroën Nederland kent wel een coulance op dit punt, maar dan moet je de eerste eigenaar zijn, weinig kilometers hebben gemaakt en jonger dan 5 jaar. In principe verwijst men naar een garantieperiode van 2 jaar. Als je bedenkt dat de ANWB het redelijk acht als autovering minstens 10 jaar meegaat, dan is de coulance-regeling van Citroën niet echt geweldig. Ook trekt men zich weinig aan van het gevaar als zo'n veer breekt tijdens rijden. Want ach meestal gebeurt dat bij stilstand. Dat je auto bij een gebroken veer onbruikbaar is geworden is ook jammer. Met de meeste auto's kun je gewoon rijden met een gebroken veer.
Citroën France heeft C3's van bj 2002 en 2003 in Duitsland en Engeland teruggeroepen om deze veren preventief te laten vervangen. In deze landen wordt volgens Citroën meer zout gestrooid en daarom vond men het in Nederlandniet nodig. De veren hebben in NL klaarblijkelijk minder te lijden.
Mijn vraag is: wie herkent dit of is ook eens gedupeerd geweest met zo'n veerbreuk bij zijn/haar C3?
Op het Citroënforum is dit verhaal al twee jaar bezig en ik plaats dit nu hier, omdat het hoogtijd wordt dat er eens wat gaat gebeuren.
Hoe meer mensen van zich laten horen hoe beter de kans dat Citroen auto's alsnog moet laten terugroepen en degenen die al gedupeerd zijn geworden alsnog gaan vergoeden.
Laat dus weten of u dit herkent.