Deze week had ik een vreemde ervaring bij de Gameshop Enschede.Het probleem rond de afhandeling van een garantiegeval loste zich na extra inspanning van mijn kant gelukkig wel snel netjes op. Wel lijkt het mij waardevolom anderen over dit voorval te informeren, bij deze:
Ik had een defecte WII-remote; nog binnen de garantietermijn van 12 maanden.Aankoopbon was aanwezig.
Bij de Gameshop werd mij gezegd dat ik dit zelf maar met Nintendo Nederland zou moeten gaan regelen en zij gaven mij een telefoonnumer mee. Ik heb dit ter kennisgeving aangehoord en ben naar huis gegaan om dit nader uit te zoeken.
Uit kontakt met Nintendo bleek dat ik verzend en verzekeringskosten zou moeten gaan maken. En mijn originele aankoopnota zou moeten gaan opsturen.Alle risico's aan mijn kant dus.
Uit kontakt bij FBTO rechtsbijstand "consumenten zaken" werd mijn vermoede bevestigd dat de Gameshop zelf voor de afhandeling van de garantie zorg zoumoeten dragen.Men vroeg zich af ofhet SIRE-spotje aan de Gameshopvoorbijgegaan was.
Met dit verhaal terug naar de Gameshop:
Positief.Nadat ik de uitleg van de jurist doorgegeven had,werd de garantie snel afgehandeld. Ik kreeg een vervangend examplaar mee.
NegatiefDeGameshop verdedigde zich dat ze op instructies van o.a. Nintendo en Microsoft handelenbij het zelf niet afhandelend van de garanties.Wel waren zij op de hoogte van de wettelijke bepaling rond de afhandeling van de garantie. Maar de instructies van de leveranciers hadden/hebben hogere prioriteit.
Volgens de Gameshop Enschede zouden diverse leveranciers van elektronische spelsystemen dus aanzetten tot handelen in strijd met de wet.En de Gameshop geeft dus willens en wetens uitvoering aan dit handelen in strijd met de wet.
Het siert de Gameshop dat ze snel tot inkeer zijn gekomen maar ik vraag mij af of zij bij nieuwe gevallen nu ook definitief hun leven zullen hebben gebeterd.
Wat vinden andere van deze gang van zaken? Gebeurd dit ook elders?Hoe kan naleving van afspraken rond de uitvoering van garanties beter vorm krijgen? Zeker als grote marktspelers toch anders willen.
Keywords: WII, Nintendo, XBOX, Microsoft, Gameshop Enschede, garantie, garantieafhandeling.