Afgelopen jaren geregeld gebruik gemaakt van Kiala, zo'n 20x keer. Nooit één probleem gehad. Ok, de levering duurde wel altijd langer dan bij de concurrent, maar voor dat geld verwacht kun je ook geen spoedlevering verwachten.
Kiala is overgenomen door UPS.....en direct bij mijn eerste ervaring gaat het goed fout.
Een pakketje 2e hands sportspullen van Volendam naar Rotterdamt verzonden, ter waarde van 9 euro (excl. 3,10 euro verzendkosten, 'introductie'prijs). Bevestiging ontvangst inleverpunt in Volendam, daarna grote stilte, het pakketje blijkt zoek. Kan de beste overkomen.
Maar dan begint het. Mailen, bellen en het klachttraject:
- niet reageren
- verkeerde afdeling'excuus'
- vragen om verzend/afgiftebewijs (bij UPS gaat bij van te voren betalen alles digitaal, je ontvangt bij aflevering zelfs geen bon!). Kennelijk zijn het traceernummer en de digitale correspondentie van UPS zelf m.b.t. de verzending niet voldoende bewijs!
- bonnetjes van alle verkochte produlkten moeten tonen (we praten over 2ehands scheenbeschermers, bandages en broekje!)
- het per bank overgemaakte bedrag van 9 euro niet als markt/dag-waarde willen aannemen
- alle bewijsstukken moeten faxen (in welke eeuw leven ze bij UPS?)
- en uiteindelijk bij gebrek aan fax per post naar Duitsland(!) 'mogen' sturen (en je moet afwachten of deze wel ontvangen wordt)
Het meest frappante is nog wel dat UPS bij dit soort verzendingen werkelijk alles digitaal doet, en je van elke vordering in het leveringsproces door UPS digitaal op de hoogte wordt gehouden. Maar bij een klacht dient klager plotseling alles middels 20e eeuw communicatie-middelen te doen. Het heeft er de schijn van dat UPS meer bezig is de boel te traineren en frustreren dan om een redelijke oplossing te zoeken!
Mijn vraag is wat ik nog meer kan doen? En hoe eventuele andere UPS-pakketzoek-ervaringsdeskundigen dit hebben aangepakt?