Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Unilever past misleidende duurzaamheidsclaims aan

  •    •  
Vandaag
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Supermarkt

Supermarkt

© Pexels

Unilever stopt met "vage en algemene" duurzaamheidsclaims op verpakkingen, na ingrijpen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het gaat onder meer om claims zoals 'duurzaam geteelde pinda's', 'duurzaam verbouwde groente' of 'duurzame verpakking'. Die zijn volgens de toezichthouder onduidelijk voor consumenten.

Aanpassingen

De Consumentenbond vond de claims van het Britse was- en levensmiddelenconcern misleidend en vroeg de ACM om op te treden. De marktwaakhond ging vervolgens in gesprek met Unilever, dat heeft aangegeven te stoppen met deze claims.

Vanaf 1 januari zal Unilever de meeste verpakkingen hebben aangepast, al kunnen producten met oude verpakkingen nog wel in de winkels liggen, omdat supermarkten hun voorraden opmaken.

Duurzaamheidsprogramma's

Unilever werkt al langere tijd aan aanpassingen, laat een woordvoerster van het concern weten. Dat is vooral gericht op "duidelijke toelichting op verpakkingen en online, waar meer gedetailleerde informatie over duurzaamheidsprogramma's wordt aangeboden".

Het bedrijf, bekend van merken als Knorr, Calvé, Hellmann's, Dove en Rexona, zegt structureel te investeren in verduurzaming. Communicatie naar consumenten is daarbij "essentieel".

Bron: ANP

Delen:
BNNVARA LogoWij zijn voor