Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Snelle: ‘Ik ben ook niet van steen, maar de verleiding is groot.’ Zijn we socialmedia­verslaafd? | Even tot Hier

  •  
19-12-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
902 keer bekeken
  •  
Snelle: 'Nee Nu Nie'

'Toch zit ik nog uren te scrollen', zingt Snelle.

© Even tot Hier

62% van de jongeren is verslaafd aan social media en raakt er depressief en onzeker door. Daarom wil de Europese Unie een wettelijk verbod op de verslavende functies van social media. Wat passen platforms als TikTok en Instagram zoal toe?

‘Ik wil meer. Checken of ik nog iets heb op mijn TikTok, mijn YouTube, de Snap of de Gram. Even honderden berichten checken in mijn DM’, zingt Snelle in het nummer 'Nee Nu Nie' in Even tot hier.

Waarom blijf je checken?

Die vele likes en reacties maken het gelukshormoon dopamine aan. Door dit beloningssysteem blijf je naar je telefoon grijpen, waar jongeren gemiddeld 4,8 uur per dag (!) op zitten en tot wel 5000 notificaties per dag op ontvangen.

‘Eén clippie en dan klaar, zeg ik zonder dollen. Maar toch zit ik nog uren te scrollen’, vervolgt Snelle.

Waarom blijf je scrollen?

Ook eindeloos kunnen scrollen is één van die verslavende elementen die socialmediabedrijven toepassen. Aandacht van jou betekent namelijk geld voor hen. Jouw algoritme, dat ervoor zorgt dat je posts te zien krijgt waar jij geïnteresseerd in bent, draagt daar ook aan bij.

‘Het enge is dat de mensen die de apps maken, niks goeds met je voor hebben. Die maken allemaal trucjes om de app zo verslavend mogelijk te maken’, vertelt content creator Herre Hettema in Op de Matrix. Hij scrollt inmiddels niet meer door TikTok, omdat zijn schermtijd opliep tot gemiddeld negen uur per dag. ‘Je zit als een soort zombie achter je telefoon. (…) Ik wil er niet verslaafd aan zijn.’

'Man ik kan niet wachten tot de EU die wetten maakt voor de industrie, want het lukt mij nie. Ik wil niet gestoord worden, nee nu nie.'

Wat gaat de Europese Unie aan onze socialmediaverslaving doen?

Om te zorgen voor betere bescherming tegen de gevaren van social media, riep de Europese Unie de Digital Services Act in het leven. Bedrijven als Instagram en TikTok moeten een analyse maken van de schadelijke kanten van hun platform en een plan van aanpak maken om dit aan te pakken. Maar dat is niet voldoende, vindt Europarlementslid Kim van Sparrentak (GroenLinks). De Digital Services Act moet volgens haar worden aangevuld met een wet die schadelijke en verslavende elementen simpelweg verbiedt. ‘Er is een grote kans dat we die wet over een jaar of twee hebben.’

Meer over dit onderwerp?

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor