‘Financieel influencers’ duiken steeds vaker op op sociale media. Ze geven financieel advies aan hun volgers, maar in Brussel willen ze hier een stokje voor steken. Waarom is het zo gevaarlijk?
‘Zodra je een groot online platform hebt, kun je een finfluencer zijn’, legt journalist Sonny Motké uit in Spijkers Met Koppen. ‘Deze influencers proberen financiële kennis te verspreiden, maar dit gaat vaak gepaard met een verdienmodel en misleiding.’
Een finfluencer is iemand die via sociale media financieel advies, beleggingsideeën of tips over geldzaken deelt. Niet zelden verspreiden finfluencers adviezen – meestal gericht op jongeren – die draaien om zo snel mogelijk veel geld verdienen. Dat kan variëren van beleggen in aandelen en cryptomunten, tot het promoten van cursussen of tools waarmee je zogenaamd in korte tijd rijk kunt worden.
Kim Kardashian, Lindsay Lohan en ook Boef zijn voorbeelden hiervan. ‘Madelon Vos staat in Nederland bekend als Miss Bitcoin’, vertelt Motké. Zij maakt journaals om over crypto te praten.’ In ons land lopen naar schattig zo’n honderdvijftig finfluencers rond. ‘Uit onderzoek is gebleken dat er meer dan een miljoen mensen worden bereikt, en mogelijk beïnvloed in hun beleggingskeuze.’
‘Ze gaan uit van de hebzucht en goedgelovigheid van hun volgers’, begint PvdA-Europarlementariër Paul Tang. Hij doelt op het feit dat de finfluencers jonge mensen proberen te verleiden door hen te beloven dat zij snel rijk zullen worden. ‘Er worden winsten voorgespiegeld die waarschijnlijk nooit plaats zullen vinden; je kan nog beter een lot kopen.’
‘Vaak maken de finfluencers in hun video’s reclame voor bedrijven waaraan zij fors geld verdienen’, voegt Motké toe. Maar het scheve is: meestal gebruiken ze de producten die zij aanprijzen zelf niet eens.
‘De persoon die in de verleiding is geraakt wil de gok nemen, zonder te weten wat de consequenties zijn.’ 80% van de mensen is financieel analfabeet, aldus Tang. ‘Het gaat om complexe producten. Omdat ze het niet begrijpen, gaan ze vertrouwen op iemand anders.’
Europa steekt hier een stokje voor; de bedrijven die door middel van een finfluencer hun product op de markt willen zetten, worden aansprakelijk gesteld in geval van oplichting. ‘Je moet het natuurlijk bij de finfluencers zelf aanpakken, maar de bedrijven die van hun valse reclame profiteren moeten ook aangepakt worden’, aldus Tang.
Daarnaast is ‘Financieel Adviseur’ een beschermde titel; je mag dat niet zomaar op je naam zetten. ‘Maar’, vervolgt Motké, ‘je kan wel altijd via het internet aanbevelingen doen'.
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!