Beeld ter illustratie. De Rabobank en ABN Amro zijn samen met ING (niet afgebeeld) de drie grootste Nederlandse banken
De grootste banken van Nederland (ABN, ING en Rabobank) maken winst en hebben genoeg financiële reserves. Aandeelhouders profiteren daarvan. Spaarders daarentegen niet, want de spaarrente wordt steeds lager. Ook worden betaalrekeningen voor klanten steeds duurder. "Mensen zijn ontstemd", aldus de Consumentenbond.
Het AD meldt dat het de drie grote Nederlandse banken ABN Amro, ING en Rabobank in financieel opzicht voor de wind gaat. Dat blijkt uit cijfers die in de afgelopen twee weken werden gepresenteerd. Er is sprake van goede winsten en ook de financiële reserves om eventuele tegenvallers op te vangen, zijn dik in orde.
Aandeelhouders worden door ABN Amro en ING bovendien extra beloond door het inkopen van eigen aandelen. En ook de schatkist heeft er financieel voordeel bij, want de Nederlandse staat verkoopt een gedeelte van de aandelen in ABN Amro.
Voor particuliere klanten is het echter een ander verhaal. Zij profiteren namelijk niet. Sterker nog, de grote banken lieten hun particuliere klanten deels betalen voor het inkopen van de eigen aandelen.
Allereerst is er de spaarrente. Klanten van zowel ABN Amro als ING als de Rabobank kregen namelijk te maken met een renteverlaging.
Bankier je bij ABN Amro of ING en heb je een vrij opneembare spaarrekening? Dan krijg je maximaal 1,25 procent rente. Dit was eerder nog 1,5 procent. Ook is het een stuk minder dan het inflatiepercentage, dat momenteel rond de 3 procent schommelt.
Banken hoeven klanten niet te verleiden met hogere spaarrentes, want het afgelopen half jaar is het spaartegoed bij banken volgens AD met tientallen euro's gestegen tot 629 miljard euro. 'Nederlanders sparen toch wel, waarom zouden we ze extra moeten verleiden?', lijken de banken te denken.
Waar particuliere klanten evenmin over te spreken zijn, is het feit dat de meeste banken steeds hogere kosten rekenen voor een betaalrekening. Zo verhoogde ING dit jaar de kosten van alle diensten met 25 cent per maand.
En ING is niet de enige. ABN Amro heeft de prijs van het basispakket verhoogd met 45 cent per maand. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers liet de bank overigens weten dat de hogere tarieven een belangrijke bijdrage leveren aan de gestegen inkomsten die de bank uit particuliere klanten haalt.
En dat leidt volgens de Consumentenbond tot wrevel en ergernis bij klanten. Woordvoerder Joyce Donat: "Uit peilingen blijkt dat mensen daar zeer over ontstemd zijn. Mensen klagen toch al dat ze veel meer zelf moeten doen. De banken geven minder service voor meer geld, vinden ze."
Het weerwoord van de banken luidt dat ze zelf hogere kosten moeten maken om de veiligheid te waarborgen én om klanten meer diensten aan te kunnen bieden via de app.
Zo zegt ABN Amro: "We maken veel kosten voor veiligheid en gemak. Mensen moeten veilig kunnen bankieren met de app. Ook bieden we nieuwe mogelijkheden aan, bijvoorbeeld een abonnement opzeggen via de app". En ook ING geeft aan voortdurend te blijven investeren in de veiligheid van online bankieren.
Maar volgens de Consumentenbond is dat geen argument om de prijzen continu te blijven verhogen. Woordvoerder Joyce Donat: "Lang niet iedereen zit op extra diensten te wachten. Als we afspraken willen maken over compensatie voor bankfraude of een betere toegang tot het betalingsverkeer roepen de banken direct dat dat geld gaat kosten."
Banken kunnen zich volgens haar beter richten op andere zaken, want nu overheerst bij klanten het gevoel dat zij per definitie opdraaien voor dit soort kosten.
De verwachting is dat de banken de tarieven voor hun betaalpakketten en andere diensten blijven verhogen. Dat heeft te maken met steeds verder gaande digitalisering die continu om investeringen in veiligheid vraagt. Ook is het voor banken een stabiele, zekere vorm van inkomsten.
Bron: AD.nl
Thema's:
Meer over:
banken, kosten, betaalpakket, betaalrekening, internetbankieren, ing bank, ing, rabobank, abn amroMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!