Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Gasrekening kan in 2030 zware last worden voor huishoudens

  •  
11-10-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
13583 keer bekeken
  •  
thermostaat_geld_energie_1127

De gasrekening dreigt de komende jaren voor veel huishoudens een zware last te worden. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Essent naar de gasrekening in het jaar 2030. Niet iedere woning kan van het gas af. Ondertussen lopen de vaste kosten op. Voor huishoudens die evenveel gas blijven verbruiken, kan de rekening over zes jaar honderden euro's per jaar hoger gaan uitvallen.

Het onderzoek laat zien dat de energienota vooral stijgt door een stapeling van overheidsbeleid. Als er geen maatregelen worden getroffen, zullen duizenden gezinnen op den duur niet meer in staat zijn om hun energierekening te betalen, verwacht energiebedrijf Essent dat in Nederland 2,5 miljoen klanten telt. Huishoudens hebben hulp nodig bij het energiezuiniger maken van de woning en aardgas in te ruilen voor een duurzamer alternatief.

"400.000 huishoudens hebben geen geld voor verduurzaming"

Essent spreekt in Trouw de zorg uit dat zo'n 400.000 huishoudens met 'energiearmoede' het geld niet hebben om hun huis te verduurzamen. "Als hun gasrekening met 400 euro per jaar stijgt, redden zij het niet met korter douchen", zegt Essent-topvrouw Resi Becker in het dagblad.

In het meest ongunstige scenario kan de gasrekening voor een gemiddeld huishouden in 2030 oplopen tot 2.290 euro per jaar. Dat is een stijging van 400 euro ten opzichte van vorig jaar.

“Een aanzienlijke groep huishoudens verkeert niet in de situatie om zelf op een alternatief voor aardgas over te stappen, bijvoorbeeld vanwege een huurwoning of kleine portemonnee", verklaart bestuursvoorzitter Becker van Essent. "Doordat een grote groep wél die overstapt maakt, worden juist de kwetsbare huishoudens geconfronteerd met hogere kosten.”

De gasrekening stijgt onder andere door belastingen en stijgende kosten voor gasnetbeheer, omdat een steeds kleinere groep mensen zal moeten betalen voor het operationeel houden van de infrastructuur. Bronnen: Trouw, NOS, Essent

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (22)

Jimmy
Jimmy
15 okt. 2024 - 13:04

Echt niet normaal meer!

adriaan2
adriaan2
12 okt. 2024 - 9:59
Dat heet bij mij dat we figuurlijk "aan het gas gaan".
1 Reactie
JannyBoe
JannyBoe13 okt. 2024 - 17:51
Wat een nare associatie wekt die uitdrukking op. Een toekomstbeeld van over heel veel jaren met allerlei mitsen en maren. Veel meer is het niet toch waar het in het artikel over gaat? We gaan niet 'naar de bliksem' of zelfs 'dood'. Voorlopig leven we nog in een land waar het mondiaal gezien bovengemiddeld goed gaat. Niet voor iedereen, klopt. Maar geen reden voor zo'n luguber scenario.
Elpatasama1948
Elpatasama1948
11 okt. 2024 - 20:50
ja, ja, we moesten allemaal zo nodig verduurzamen. gelukkig kon ik als 70 plusser nog wat geld lenen bij het Warmtefonds en SvN. Zonnepanelen op het dak, geen warmtepomp want die was te duur, dan maar een airco, maar ja, die moest ik zelf betalen, waterboiler aangeschaft, ook zelf betalen en zo kan ik nog even doorgaan, spaargeld op. Wat krijgen we er voor terug? Boete voor al onze inspanningen. De regering heeft zich nooit goed laten informeren en of het allemaal wel haalbaar was. Daar plukken wij nu dus de zure vruchten van dit hele verduurzaam project.
AntonW
AntonW
11 okt. 2024 - 20:29
Mijn informatie is dat aardgas een heel schone energie is. Dat het het milieu belast is dus niet waar. Dat de gaswinning in Groningen gestopt moest worden staat buiten kijf. Maar het Russisch gas boicotten is een politieke keuze. Maar de druk van de politiek Maar ook van de pers is zo massaal, dat bijna iedereen denkt dat aardgas vervuilend is, wat het niet is. De oorlog in Oekraïne is inderdaad niet in ons belang maar gunstig voor de VS. Nu kopen we schaliegas vsn devzvS algemeen bekend dat het winnen van schaligas VS. Het is algemeen bekend
skybird
skybird
11 okt. 2024 - 18:34
Nederland, het land van de graaimaffia!
Miela
Miela
11 okt. 2024 - 15:15
Gasrekening van Woningbouw Eigen Haard, wie controleert dat of dit klopt??? Wij bewoners van diverse type flats kregen plots een rekening van 182,00 euro te betalen en wel terstond! Alle voorgaande jaren kregen we geld terug en nu opeens moeten we 182,00 euro betalen! andere flatbewoners kregen voor dezelfde algemene verlichting, een lagere rekening! We worden niet wijzer, er wordt nauwelijks geluisterd naar onze bezwaren. Waar kan ik terecht voor onderzoek want de energieprijzen waren gedaald, bovendien kan het niet zo zijn dat we opeens meer stroom zijn gaan gebruiken omdat dit de algemene verlichting van galerij en box betreft. Ze hadden alle gelegenheid om zonnepanelen te plaatsen net als bij identieke flats waardoor de kosten voor beide partijen vrijwel nihil zou zijn. Dat hebben ze verzaakt! Werklui hebben veelvuldig gebruik gemaakt van electra. Moeten wij voor deze kosten opdraaien? Waar kan ik terecht met mijn bezwaar? Waarom nu een veel hogere energierek hoewel we al een paar jaar te maken hebben met "energie crisis?" Zoveel is de prijs van stroom niet gestegen, dus heb ik mijn bedenkingen hierbij. Ik verneem gaarne van u mocht u mij kunnen adviseren. Dank u.
2 Reacties
adriaan2
adriaan212 okt. 2024 - 10:04
Hier in Hellevoetsluis hetzelfde met MaasDelta. Sturen gewoon wat ongecontroleerde servicekosten. Ik heb nu de officiële nota's en meterstanden aan hun op gevraagd. Ze hebben toegegeven dat er fouten zijn gemaakt. Ze zijn zelfs zo brutaal geweest dat zij de adressen aan de gemeente hebben doorgegeven om even bewoners met een betaalachterstand te helpen. Terwijl de zaak nog in behandeling is.
@qwerty@
@qwerty@12 okt. 2024 - 13:01
"energie crisis?" er zijn er nog 1 maar, dat dat is niet zo volgens een stelletje bejaarden in de 1e kamer.
@qwerty@
@qwerty@
11 okt. 2024 - 14:59
"De gasrekening stijgt onder andere door belastingen" En hoe het is gewoon een schaamteloze gore boete waarmee anderen, die nu onder ons zijn en nog komen, gefinancierd worden. "stijgende kosten voor gasnetbeheer, omdat een steeds kleinere groep mensen zal moeten betalen voor het operationeel houden van de infrastructuur." Ach, weet je wat, dat kan er ook nog wel bij, ik heb zo mijn bedenkingen, zoals achterstallig onderhoud. Kortom, het is gewoon diefstal. Nederland gaat, op deze manier, sneller ten onder dan we denken, wij staan nu, als duurste. op de 5e plek in de EU . https://www.visualcapitalist.com/comparing-prices-in-eu-countries/
Boeiee
Boeiee
11 okt. 2024 - 14:06
Gewoon zorgen dat je van het gas af bent dan heb je er geen last van. Tal van mogelijkheden
2 Reacties
@qwerty@
@qwerty@11 okt. 2024 - 14:43
Tal van mogelijkheden ? Kom maar over de brug dan en kijken of dat wel betaalbaar is.
gravin2
gravin212 okt. 2024 - 9:16
U weet dat er veel mensen huren en daarom niets te zeggen hebben over de soort verwarming in de woningen? U weet dat er ook appartementen-complexen zijn waar door de aanleg van rookkanalen het niet mogelijk is om te veranderen?
tienalf
tienalf
11 okt. 2024 - 13:56
De overheid heeft mooi praten: moeten van het gas af, maar het alternatief elektra is ook niet zo eenvoudig omdat er gewoon te weinig stroom is. En als het er wel is (via zonnepanelen) wordt het afgeschakeld omdat het net het niet aan kan... En dan moeten we ook nog allemaal elektrisch gaan rijden. Verder isolatie. Wordt ook zo makkelijk over gedaan, maar lang niet elk huis kan zomaar optimaal geïsoleerd worden. Zal je b.v. toch een toegankelijke kruipruimte moeten hebben of een gevel die zonder risico (vochtbruggen o.a.) kan worden na geïsoleerd. Zonnepanelen, moet je de ruimte voor hebben en bij een woning met een monumentstatus mag het vaak niet eens, evenals het plaatsen van isolatieglas. Geldt ook voor een (hybride)warmtepomp. Vereist plek en technisch moet het ook mogelijk zijn. Tenslotte moet het ook nog betaalbaar zijn voor mensen met een klein inkomen en daar wringt de schoen helemaal. Kortom: men lult lekker in Den Haag, maar de realiteit is toch een stuk complexer en weerbarstiger. Lijkt wel of de beleidsmakers/politici geen inzicht hebben in de realiteit en haalbaarheid van hun utopische plannen.
JannyBoe
JannyBoe
11 okt. 2024 - 13:56
In 2030... Dat is over een héle poos. Het doen van uitspraken en aannames met zo'n tijdpad heeft geen zin. Je jaagt mensen anno 2024 de stuipen op het lijf en daar heeft niemand wat aan. Doorgaan met ademhalen en positief en gezond blijven.
Boeiee
Boeiee
11 okt. 2024 - 12:46
Hier 0% warmte fonds lening voor 106 euro komende 20 jaar afbetalen. Hebben net voor 28000+ euro alle kozijnen en 4 deuren vervangen voor kunstof met HR++ glas. Makkelijker terugverdienen kan niet ;-) Ook zelf 15 panelen Gelegd voor amper 120 euro per paneel incl bevestiging en bekabeling. Zo moeilijk is het niet. Werkt prima al enige jaren. Hebben airco en zijn inmiddels af van de radiatoren. Zelf cv verwijderd en heb een tweedehands 80 liter boiler opgehangen voor 60 euro voor warm water. Hier volledig van het gas af en de vaste gas lasten betalen we niet meer dankzij de tweakers route gratis laten verwijderen
1 Reactie
@qwerty@
@qwerty@12 okt. 2024 - 12:56
Tja, als ik zoveel geld zou hebben, dan zou ik dat ook doen, het enige wat ik heb gedaan 4 jaar geleden, 9 panelen laten leggen maar ja, daar ga ik nu spijt van krijgen.
warmenhj_97235
warmenhj_97235
11 okt. 2024 - 12:40
Een item voor de politiek en vast niet de pvv maar wie dan wel. Wie heeft gemaakt dat bij een afnemend aantal gebruikers de overblijvers de rekening van de "rijken" moeten betalen omdat zij wel naar goedkopere alternatieven kunnen overschakelen. Dit is de prijs die we maatschappelijk betalen voor het liberaliseren van de energie markt. We zijn de sigaar dankzij een VVD van Rutte gedurende 12 jrn.
furia
furia
11 okt. 2024 - 11:58
Ik vraag me af waarom het dorp naast ons de zonnenpanelen en de warmtepomp gratis hebben gekregen en ook nog de winst van de zonnenpanelen iedere maand terug en wij hier helemaal niks? En ik heb 3 jarig contract met Essent genomen vorig jaar juli en betaal meer als iedereen nu betaalt. Met een Wajong uitkering die me opgelegd is ooit. Ik vind het schandalig hoe ze hier met de mensen omgaan. De Nederlandse mensen dan wel. Ik word 67 jaar in 2025, dat gaat me wat worden dan met de AOW want van al de banen die ik heb gehad is niks meer te vinden. U zoekt het maar uit wordt dan gezegd.
2 Reacties
Ron S
Ron S11 okt. 2024 - 13:26
Ja joh het is een zootje in nederland en dat wordt nog erger , het is steeds meer ieder voor zich en god voor ons allen.
JannyBoe
JannyBoe11 okt. 2024 - 15:19
Uw opgebouwde pensioen van uw banen in het verleden @furia is te vinden op mijnpensioenoverzicht.nl
rutting
rutting
11 okt. 2024 - 11:21
Het is dat mijn leeftijd het niet meer toerlaat anders was ik allang vertrokken uit dit waardeloos geworden land met dank aan onze fijne regering Het blijven dieven
chika
chika
11 okt. 2024 - 11:14
Het is te zot voor woorden dat daar weer meer belasting over betaald moet worden. Ze gaan er maar van uit dat iedereen een warmtepomp kan aanschaffen wat absoluut niet het geval is. Algemeen bekend de rijkste hier kunnen het betalen dus zijn de minderbedeelde weer de dupe.
prikker
prikker
11 okt. 2024 - 10:54
We moeten af van die oorlog en sancties tegen Rusland, de enige die hier beter van wordt is Amerika en haar hoge energieprijzen. Die hele oorlog is sowieso niet in het belang van Nederland op welke manier dan ook. Gewoon de banden met Rusland proberen te herstellen en weer goedkoop en betrouwbaar Russisch gas afnemen dan gaat onze economie niet kapot zoals in Duitsland.
5 Reacties
folkert215
folkert21511 okt. 2024 - 11:58
Met die onbetrouwbare oorlogsmisdadigers en barbaren in Rusland moet je geen zaken mee wíllen doen.Zeker de laatste jaren het Oekraïne- nieuws gemist?
JannyBoe
JannyBoe11 okt. 2024 - 13:51
Nee, die oorlog is niet in het belang van Nederland, klopt hoor. Maar véél en véél belangrijker is dat die oorlog niet in het belang is van Oekraïne. Het is intriest dat u daar geen boodschap aan heeft.
prikker
prikker11 okt. 2024 - 17:39
@Folkert215 &@JannyBoe Laten we hier alsjeblieft geen politiek propagandaforum van maken.
prikker
prikker11 okt. 2024 - 17:39
@Folkert215 &@JannyBoe Laten we hier alsjeblieft geen politiek propagandaforum van maken.
JannyBoe
JannyBoe12 okt. 2024 - 5:37
De banden met Rusland herstellen is een politiek proces. Dat snapt u toch zelf ook wel?! En de banden herstellen met een van de grootste dictators in de wereld vindt u een goed idee? Stuitend zoveel egocentrisme.
vrijmark
vrijmark
11 okt. 2024 - 10:30
Ik weet zeker dat het veel meer dan 400.000 huishoudens zijn die het geld niet hebben om hun huis te verduurzamen , dit is wel zo een extreem hoog bedrag wat je moet investeren dat is onrealistisch om te denken dat dit ooit lukken
Jan Schut
Jan Schut
11 okt. 2024 - 10:30
Woningstichtingen vervangen voor 2025 nog snel even een nieuwe ketel, en de huurder kan niet anders dan de hogere gasrekening betalen. Waarom niey de appartementen op een goede manier aanpassen
sjoerd65
sjoerd65
11 okt. 2024 - 10:03
Ook met een modaal inkomen is het isoleren van de woning onbetaalbaar. Maar Nederland moet weer zonodig het braafste jongetje van de klas zijn en de rest van de wereld wel even laten zien hoe het moet. Desnoods ten koste van de eigen bevolking.
bvdsteeg
bvdsteeg
11 okt. 2024 - 9:45
Ondertussen vandaag in België: Energieprijzen stevig gedaald: -9,14% voor stroom en -4,66% voor aardgas. Minder belastin heffing op energie in België.
1 Reactie
@qwerty@
@qwerty@11 okt. 2024 - 13:08
Dus, asiel vragen in België, in Nederland zitten belasting graaiers/misbruikers.
D.van Geel
D.van Geel
11 okt. 2024 - 9:44
Onze overheid zorgt zelf voor een grotere kloof tussen arm en rijk. Je kunt proberen te bezuinigen op je gasverbruik maar de vaste leveringskosten en gasbelastingen stijgen sneller dan je gasafname. Gevolg is dat de rijken er nig steeds warmpjes bijzitten en de armen ondanks hun thermostaat op 10 graden zich blauw (ook van de kou) betalen!
Objener
Objener
11 okt. 2024 - 9:41
Wij hebben geen geld om onze woning te verduurzamen. Gelukkig zijn wij er aan gewend om alleen keuken-woonkamer te verwarmen. De rest van het huis hoeft gaan 18+ te zijn. Er hangt een mooie lucht-lucht-warmtepomp die beneden verwarmt en dus zijn we van die dure gasaansluiting verlost. De airco verwarmt goedkoper dan gas maar het grootste verdienen we op het wegvallen van de vaste gaskosten toch zo’n 300 euro per jaar…
BNNVARA LogoWij zijn voor