Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Schimmel en vocht zorgt in één op de vier huurwoningen voor problemen

  •  
Gisteren
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
2812 keer bekeken
  •  

Vocht en schimmel in je huis. Het is smerig en slecht voor je gezondheid. En als de oorzaken niet goed worden aangepakt, blijven de problemen terugkomen, wat je ook doet. Eén op de vier huurhuizen in Nederland heeft problemen met vocht en schimmel, zo blijkt wederom uit de nieuwste cijfers van de Woonbond. Voor veel huurders die huren bij een woningbouwvereniging, is het een jarenlange nachtmerrie waar maar geen einde aan komt.

Hoewel we in Kassa al talloze malen aandacht aan de problemen van vocht en schimmel in huurwoningen hebben besteed, blijft dat nodig. De schimmel blijft namelijk groeien en de problemen ook. En de urgentie van het probleem? Die dringt blijkbaar nog te weinig door.

De gezamenlijke huurdersverenigingen van woningbouwvereniging Ymere (vooral Amsterdam, Haarlem, Haarlemmermeer en Almere) voelen die urgentie wél en roepen de huurders nu op om de schimmelproblemen massaal bij Ymere te melden. De actie 'Het ligt niet altijd aan u! Meld schimmel nu!' leidt tot tientallen extra meldingen per dag.

Ymere zegt de oproep aan te moedigen en belooft de problemen op korte termijn aan te pakken.

Woonbond: "Woningbouwverenigingen doen te weinig tegen schimmel"

Helaas hebben veel woningbouwcorporaties geen al te goede staat van dienst als het gaat om het aanpakken van vocht- en schimmelproblemen. Dat zegt ook de Woonbond, die vindt dat het probleem véél meer aandacht verdient en dat corporaties de problemen véél beter moeten oppakken. Anders zouden er niet nog altijd sprake zijn van zo veel schimmelproblemen in hun huizen.

Veel bewoners trekken al jarenlang aan de bel. Dat geldt bijvoorbeeld voor Noor Spruyt uit Haarlem, die zoveel inspecteurs, aannemers en ander volk van of namens Ymere over de vloer heeft gehad dat ze de tel onderhand is kwijtgeraakt. Die bedoelen het misschien goed, maar hebben al die tijd het probleem niet opgelost.

Longklachten versterkt door schimmel: bewoners gebruiken uit ellende maar een puffer

Noor is al twaalf jaar aan het strijden om haar woning schimmelvrij te krijgen. Ze kreeg – zoals meerdere bewoners – te horen dat de problemen deels te herleiden zijn tot haar eigen gedrag. De oplossing? Ze moest meer stoken en beter ventileren.

Veel bewoners geven dan de moed op. Noor niet. Ze liet op eigen kosten een inspectie uitvoeren waarbij duidelijk werd dat de oorzaak vooral door de slechte staat van onderhoud van de woning komt. De woning is feitelijk onbewoonbaar verklaard.

Toch woont Noor er na al die jaren nog steeds, samen met haar dochter. Ook ondervinden ze allebei gezondheidsproblemen die verband houden met de slechte staat van hun woning, namelijk longklachten die versterkt lijken te worden door de schimmel. Zowel Noor als haar dochter gebruiken puffers als ze ademnood hebben.

Longarts: "Te weinig aandacht voor schadelijke effecten van schimmel"

Het gebruik van puffers bij longklachten als gevolg van schimmel is iets dat longarts Leon van der Toorn van het Erasmus MC ook ziet. Hij vindt dat er veel te weinig aandacht is voor de schadelijke effecten van schimmel in woningen. Die kunnen de klachten extra versterken bij mensen met aanleg voor longproblemen.

Van der Toorn vergelijkt het met roken. Daarvan ziet en weet iedereen inmiddels hoe schadelijk dat is. Maar van schimmel, dat zeer schadelijk kan zijn, zien we dat niet. En dus ontbreekt de urgentie om er wat aan te doen. En dat moet anders, vindt hij.

Woonbond: "Politiek is aan zet"

Dat stelt ook de Woonbond, die vindt dat de politiek aan zet is en de handschoen moet oppakken. De woningcorporaties moeten ook in staat worden gesteld om hun taken goed uit te oefenen. Ze moeten van het Rijk zowel verduurzamen als oude woningen renoveren of vervangen, en daarnaast wordt óók van ze verwacht dat ze nieuwe woningen bijbouwen.

Dat moet in korte tijd gebeuren en is een enorme opgave. Dan helpt het niet als ze bijvoorbeeld nog winstbelasting over hun vermogen moeten betalen, stelt de Woonbond.

"Geef ze financieel de ruimte om te doen wat ze moeten doen en hou ze aan de afspraken die al in 2022 gemaakt zijn. Zorg dat de huizen in de slechtste staat van onderhoud uiterlijk 2026 gerenoveerd zijn, óf gesloopt en vervangen zijn."

Tweede Kamerlid Eline Vedder van het CDA wil van de minister weten hoe het met die doelstelling staat. Zij vindt dat die een tandje moet bijzetten. Vedder is van mening dat de woningcorporaties veel beter hun taak moeten oppakken, maar erkent ook dat ze financieel teveel uitgekleed zijn."

Vedder is blij dat er een paar jaar geleden een beleidsverandering is ingezet, die opnieuw meer nadruk legt op volkshuisvesting en minder op marktwerking. De markt heeft in de loop der jaren teveel afgebroken, stelt ze.

Weten wat jij kunt doen tegen schimmel in huis? De Woonbond geeft handige tips. En lees ook dit Kassa-artikel.

Reacties van woningcorporaties en de minister

Voor de uitzending van Kassa waren de woningcorporaties Ymere en Rochdale uitgenodigd, alsook de koepel van woningcorporaties Aedes en minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Allen wilden of konden niet komen.

Woningcorporatie Ymere heeft wel een uitgebreide schriftelijke reactie gestuurd. De volledige, integrale reactie van Ymere lees je hieronder.

Reactie Ymere op Kassa-uitzending 22 februari 2025 over schimmel

Volledige reactie Ymere op uitzending Kassa 22 februari 2025
Vocht en schimmel in een woning is een probleem. Soms is de oplossing eenvoudig door meer te ventileren en verwarmen, soms is het stukken ingewikkelder of onderwerp van discussie. Ligt de oorzaak bij de bewoner of de verhuurder? In plaats van vinger te wijzen lossen we het liever op. Met elkaar. 

Met ruim 70.000 huurwoningen hebben we verstand van huizen. We hebben de afgelopen jaren geleerd dat de oorzaak van schimmel meestal een combinatie van factoren is. Het type huis, bouwwijze, optrekkend grondwater en staat van onderhoud. Maar ook of, hoe goed er wordt geventileerd én verwarmd. Dat laatste klinkt tegenstrijdig, maar is echt héél belangrijk om schimmel te voorkomen. 

Als de vochtbalans in huis niet goed is, is de kans op schimmel groot. Dat kan in een oud huis, maar ook in een nieuwbouwwoning gebeuren. Resultaat: schimmelplekken op de muren, in de hoeken van het raam of andere plekken. 

Schimmel weg ermee 

We vragen huurders die hiermee te maken hebben zich te melden. Het gaat om ruim 2.000 meldingen per jaar. We zijn nu bezig met een grootschalige operatie om schimmel in woningen te bestrijden en op te lossen. Hoe? Door eerst goed onderzoek te doen naar de situatie in de woning zelf en dan met maatwerk de schimmel aan te pakken. Dat doen we snel! 
Gemiddeld maken we binnen een week na de eerste schimmelmelding een afspraak met bewoners, komen we binnen vier weken in huis voor een inspectie, onderzoek en verwijderen van schimmel. Binnen 3 werkdagen krijgen bewoners de uitslag van het onderzoek. 

Is het probleem complexer? Dan duurt het gemiddeld twee maanden voordat de schoonmaak- en andere werkzaamheden zijn afgerond. 
We hebben inmiddels bij heel veel huurders schimmel opgelost, verwijderd, preventieve maatregelen genomen, advies gegeven en schade hersteld tot tevredenheid van bewoners. Vraagt u dat vooral na bij onze huurdersorganisatie SHY! 

We staan 100 procent achter de oproep van de SHY aan onze huurders om zich met klachten over schimmel vooral te melden als ze dat nog niet hebben gedaan. Sterker nog: we delen deze oproep zelf en verspreiden het huis-aan-huis bij onze huurders. De SHY bereikt hierdoor een groep bewoners die zich, ondanks onze eigen oproepen, niet eerder heeft gemeld. En dat is fijn. Want wat we niet weten kunnen we ook niet oplossen! 

We moeten ook realistisch zijn. Hoe graag we ook willen, schimmel kunnen we niet bij iedereen tegelijk aanpakken. Zeker niet als de oorzaak complexer is. Dat is ook de ongemakkelijke waarheid. Ons doel is hetzelfde als die van onze bewoners: een gezond binnenklimaat. Ongeacht de oorzaak. 

Voorbeeld Kassa in Haarlem 

Het voorbeeld dat Kassa aanhaalt is typisch zo'n zaak die eenvoudig lijkt, maar complexer en genuanceerder is. Deze oudere woningen zouden op zeer korte termijn worden gerenoveerd om het probleem op te lossen, maar kort voor de start van de renovatie kregen we te maken met een bouwkundige tegenvaller waardoor extra onderzoek en werkzaamheden nodig zijn. Dat heeft helaas geleid tot vertraging. En dat is de realiteit waar je tegenaan loopt als je een bijna 100 jaar oude woning gaat renoveren. 

In de tussentijd hebben we een sluimerende daklekkage verholpen, ventilatie roosters schoongemaakt, badkamerventilatie verbeterd, mechanische ventilatie in de woning aangebracht als onderdeel van de permanente oplossing. 

Tijdens verschillende huisbezoeken en gesprekken met mevrouw Spruyt hebben we vastgesteld dat zij daarna de mechanische ventilatie heeft uitgezet door letterlijk de stekker uit het stopcontact te trekken. De ventilatie maakt volgens haar ‘te veel lawaai'. We hebben mevrouw met klem geadviseerd dat niet te doen omdat dit schimmel in de hand werkt. En te blijven stoken en goed te ventileren. 
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor